رتبه بندی مشاوران و پیمانکاری | شرکت مهندسی تشعشع
  • آموزش
  • page
    خانه
    رتبه بندی پیمانکاران

    رتبه بندی پیمانکاران

    نحوه و چگونگی رتبه بندی پیمانکاران

    در خصوص درک مطلب رتبه بندی پیمانکاران نیاز است که تعدادی تعاریف داشته باشیم که با انها بتوانیم درک کنیم که پیمانکاران چگونه رتبه بندی می شوند.
    اخذ رتبه پیمانکاری مزایا بسیار زیادی برای شرکت ها میتواند به همراه داشته باشد؛ به همین جهت بسیاری از افراد بعد از ثبت شرکت اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری می کنند. رتبه بندی شرکت ها نشان دهنده میزان اعتبار و صلاحیت شرکت میباشد.
    برای شروع نیاز است بدانیم که خیلی از پروژه های بزرگ و کوچک و انواع آنها بین شرکت های مجری به مناقصه گذاشته می شود که با توجه به فاکتورهای مهمی این مناقصه اجرا می شود. در ضمن در این بین گروه های مشاوران نیز حضور دارند که متناسب با قیمت پیشنهادی خود می توانند به پیشبرد پروژه کمک شایانی نمایند.
    مجری های همان پیمانکاران بوده که پروژه ها را بسته به قیمت به دست گرفته و پیش می برند و گزارش کار خود را به کارفرما می دهند اما از کجا بفهمیم کدام مجری یا پیمانکار مناسب پروژه مشخصی هست یا خیر؟

    معیار رتبه بندی برای پیمانکاران

    این مقوله بوسیله یک پارامتر بنام رتبه بندی مشخص شده و مجریان و مشاوران طرح بر اساس توانایی فنی، سابقه کاری ، نیروهای زبده و...... رتبه بندی شده که این عمل باعث راحت تر شدن کارفرمایان برای انتخاب مجریان خود می باشد که البته قیمت پیشنهادی مجریان نیز در این انتخاب دخیل می باشد.
    رتبه بندی پیمانکاران بر اساس یک سری استانداردها و آیین و قوانین خاص بود که قانون نامه اداره برنامه و مدیریت راهبردی نهاد ریاست جمهوری معیار آن می باشد. رتبه بندی پیمانکار زیر نظر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مصوب می شود.

    رتبه بندی پیمانکاران از 1 الی 5 میباشد که 5 پایین ترین رتبه و 1 بالاترین رتبه هست. جهت ارتقا رتبه و اخذ رتبه 1 باید امتیازات شرکت خود را بالا برده و سوابق کاری شرکت را در 15 سال اخیر ارائه دهند. زمانیکه شرکت صلاحیت کافی داشته باشد میتواند رتبه 1 را دریافت کند.
    در خصوص رتبه بندی مشاوران این اعداد بین 1 الی 3 می باشد که 3 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه می باشد( که در بحث مشاوران بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد).
    معیار مجریان برای رتبه بندی در اصل مهندسین حاضر در آن شرکت و امتیاز آوری آنان می باشد و در مورد مشاوران علم و تخصص و سیستم های نرم افزاری استفاده شده در آن شرکت هاست.
    رتبه بندی پیمانکاران در سامانه ساجات انجام شده و نیاز به مستندات و اطلاعات کافی جهت بررسی میباشد و پس از بررسی در صورت صحت اطلاعات وارد شده و مستندات، رتبه بندی انجام می شود.
    کسانی که برای رتبه بندی اقدام می نمایند باید دو سوم هیت مدیره شرکت دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشند و در ضمن شرکت باید دارای کد اقتصادی بوده و در مواقع لزوم آن را ارائه دهد.

    چرا رتبه بندی؟

    در آخر باید بگوییم که برای شرکت در مناقصه باید گواهی صلاحیت پیمانکاری داشته و متناسب با توان کافی و نیرو های خود قیمت پیشنهادی را ارائه دهند.
    ارگانهای دولتی اجازه حق قرارد با شرکت های بدون رتبه را ندارند. شرکت هایی که می خواهند با دولت پروژه های مشترک داشته باشند حتما باید نسبت به اخذ رتبه پیمانکار اقدام کنند.
    با رتبه بندی شرکت ها میتوان میزان سطح کیفی شرکت را مشخص کرد که برای مشارکت با شرکت های دیگر بسیار نیازمند میباشد.
    تمامی شرکت ها و سرمایه گذاران علاقه مند هستند با شرکت هایی مشارکت داشته باشند که تمام معیار های فنی و مالی و صلاحیت تخصصی را داشته باشند. رتبه بندی می تواند نقاط ضعف و قوت یک شرکت را مشخص نموده که همین امر سبب وجود انتخاب های متفاوت برای کارفرما می شود. اگر علاقه مند به دریافت رتبه بالاتر برای شرکت هستید بهتر است اعضا شرکت با حداقل مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط و سابقه کاری مربوطه و همچنین داشتن سابقه پژوهشی مهندسین شرکت باشند.

    مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکاری

    جهت اخذ رتبه پیمانکاری نیازمند ارائه مدارکی میباشند تا متناسب با مدارک ارائه شده رتبه بندی شرکت را انجام دهند.

    • برای گرفتن رتبه باید تقاضای رتبه بندی شرکت ها در سربرگ شرکت با شماره تلفن و آدرس باید طبق روزنامه برابر باشد.
    • اگر شرکت دارای رتبه قبلی باشند باید اصل گواهینامه را در اختیار داشته باشند.
    • کپی مدارک شرکت نامه و تقاضانامه، اساسنامه که از طریق سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شده است.
    • ارائه آخرین صورت‌جلسه سهام‌داران.
    • کپی شناسنامه و کارت ملی و مدارک تحصیلی.
    • کپی مدارک تحصیلی و اصل مدارک تحصیلی جهت بازدید کارشناس.
    • کپی کارت پایان خدمت فارغ التحصیلان تا ۳ سال گذشته.
    • آدرس و شماره تلفن افراد امتیاز آور و سهام داران ۵% و زیر ۵% سهم در سربرگی که دارای شماره تاریخ و آدرس باشد.
    • اصل پرینت گواهی تامین اجتماعی.
    • کپی موافقت‌نامه یا قرارداد به همراه تاییدیه کارکردها .
    • ارائه کارکردهایی که تایید شده اند.
    • ارائه اظهارنامه مالیاتی

    جهت اخذ رتبه پیمانکاری و یا اخذ رتبه مشاور با مشاوران ما تماس بگیرید؛ لازم به ذکر است که کلیه هزینه رتبه بندی پیمانکاران در پایان کار و اتمام خدمات توافق شده تسویه میگردد.